Home / קשיי שפה / מהו טיפול בדחיקת לשון ?

מהו טיפול בדחיקת לשון ?

כבני אדם בגיל הינקות, אנו דוחקים את הלשון החוצה על מנת לבצע את פעולת היניקה, גם מוצץ או בקבוק גורמים לנו לבצע פעולה של דחיקת לשון בעת הבליעה, אך ככל שאנו גדלים, מצמיחים שיניים ועוברים למזון מוצק, הרגלים אלו משתנים והלשון נמצאת מאחורי השיניים בזמן מנוחה, דיבור או בליעה. אצל ילדים מסוימים המעבר הזה לא קורה כמו שצריך והם ממשיכים לדחוק את הלשון החוצה גם כאשר צומחות שיניים. 

כיצד מבחינים בדחיקת לשון?

ניתן להבחין בדחיקת לשון אצל ילדים לפי סימנים שונים. לדוגמה אם מבחינים בלשון מבצבצת בין השיניים בזמן מנוחה, בליעה או דיבור. דרך נוספת להבחין בדחיקת לשון אצל ילדים היא נשימה מהפה במקום מהאף, דבר שיכול להעיד על קשר לדחיקת לשון. גם אכילה איטית, מהירה או מבולגנת יכולה להיות סימן לדחיקת לשון. סימן נוסף הוא שיבושים בדיבור כמו קושי לבטא אותיות שורקות כמו ס' וש'.

אנשי מקצוע שונים יכולים לאבחן דחיקת לשון ביניהם רופא משפחה, רופא שיניים וקלינאית תקשורת.

טיפול בדחיקת לשון הוא חשוב ואם לא ניגשים לטיפול, דחיקת הלשון יכולה לפגוע בדיבור או במבנה השיניים בהמשך.

אצל מבוגרים קיימת תופעה של דחיקת לשון גם בעקבות אלרגיות, בעיות שקדים או מצבי לחץ. במקרים כאלו דחיקת הלשון מופיעה בגיל מבוגר יותר אך מדובר במקרה שאינו שכיח. גם במקרה כזה ניתן לפנות אל טיפול בדחיקת לשון .

טיפול בדחיקת לשון אצל קלינאית תקשורת 

קלינאות תקשורת הוא תחום פרא רפואי העוסק בבעיות תקשורת אצל ילדים ומבוגרים. קלינאיות תקשורת מטפלות במקרים שונים ביניהם גמגום, בעיות דיבור, לקויות שמיעה וגם דחיקת לשון.

השלב הראשון של טיפול בדחיקת לשון הוא אבחון של קלינאית התקשורת. על ידי אבחנה של המקרה והאם מדובר רק בדחיקת לשון או בלקויות דיבור נוספות, תקבע קלינאית התקשורת איזה טיפול לתת.

אם מדובר רק במקרה של דחיקת לשון ייתכן שהטיפול יסתכם במספר בודד של מפגשים. במהלך הטיפול תיתן קלינאית התקשורת לילד תרגילים הקשורים בבליעה ובדיבור. לאחר מספר שבועות תבדוק אם אכן קיים שיפור. חלק חשוב של טיפול בדחיקת לשון הוא תרגול בבית באופן עקבי. 

לעיתים בגלל גרימת נזק לשיניים הקדמיות, יש צורך בהתערבות של אורתודנט על מנת ליישר ולתקן את צורת השיניים שנוצרה בעקבות דחיקת הלשון. לכן כדאי לגשת לטיפול מוקדם ככל האפשר על מנת לתת לילד כלים לשיפור התופעה.

לסיכום, ישנם ילדים אשר סובלים מדחיקת לשון וחשוב לטפל בבעיה בגיל מוקדם. דחיקת לשון יכולה לגרום לשיבושים בדיבור וכתוצאה מכך לקושי בתקשורת עם הסביבה. על ידי טיפול בדחיקת לשון ניתן לרפא לגמרי את הבעיה אך זה תלוי בביצוע תרגילים בצורה שוטפת.

About admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *