Home / הוצאה לאור / מה ההבדל בין הוצאות ספרים גדולות לקטנות?

מה ההבדל בין הוצאות ספרים גדולות לקטנות?

קיימים הבדלים שונים בין הוצאות ספרים גדולות לבין הוצאות קטנות ולשתיהן יתרונות וחסרונות. הוצאת ספרים הוא תחום מוכר מזה שנים ובזכותו עולם הספרים קיים. בעבר ספר אמנם היה בשימוש גדול יותר, בעזרת ספרים למדו שפות, נושאים ותחומים רבים בחיים ואילו היום קל יותר למצוא תוכן ומידע באינטרנט. גם ספרי קריאה שונים ניתן לרכוש היום באופן מקוון ולקרוא בהם מכל מקום ובכל זמן. זוהי אחת הסיבות שהעבודה של הוצאה לאור השתנתה והיום מדפיסים פחות ופחות ספרים. גם כאשר כן מוציאים ספר, כבר לא מדפיסים כמויות אדירות כמו בעבר מתוך מחשבה על אחסון של הספרים ועל בזבוז העצים ולכן מדפיסים בצורה מחושבת יותר.

הוצאות ספרים גדולות וקטנות עובדות היום עם כותבים רבים והופכות את הטקסט שלהם לספר של ממש על ידי תהליך הכולל מספר שלבים. לרוב, בין אם מדובר בהוצאה ענקית ומוכרת ובין אם מדובר בהוצאה קטנה ובוטיקית, תהליך העבודה יהיה דומה יחסית.

השלב הראשון שהוא קודם לתהליך עצמו הוא בדיקה של כתב היד שמגיש הכותב על ידי עורך ראשי, שלב זה נקרא לקטורה ובו בודקים אם יש לספר פוטנציאל ואם כדאי להוציא אותו לאור. אם נראה שכן, מכין העורך הצעת מחיר מסודרת הכוללת את התנאים, את שלבי התהליך הכלולים ופרטים נוספים. אם הכותב ירצה, הוא יחתום על חוזה והעבודה תתחיל. הבדל עיקרי בין הוצאות ספרים גדולות לקטנות הוא זכויות יוצרים ותמלוגים. לרוב כשמדובר בהוצאת ספרים גדולה, היא לא תדרוש מהכותב מחיר עבור תהליך ההוצאה עצמו אך הכותב לרוב יוותר על זכויות היוצרים שלו ואחוז גדול מהתמלוגים על מכירת הספר יעבור לחברת ההוצאה. לעומת זאת הוצאות קטנות לרוב עובדות בצורה שונה, הן גובות מחיר עבור תהליך ההוצאה לאור של הספר מהכותב אך זכויות היוצרים נשארות אצל הכותב ורק לאחר מכירת מספר עותקים, תקבל חברת ההוצאה לאור אחוז נמוך של תמלוגים. 

כותבים מסוימים מעדיפים את הדרך הראשונה, כלומר לעבוד עם חברת הוצאה לאור גדולה ומוכרת ואחרים מעדיפים את האופציה השנייה. לרוב, בין אם מדובר בהוצאה קטנה או גדולה, תהליך ההוצאה יכלול עריכה, הגהה, עיצוב, כריכה, הדפסה וגם שיווק ופרסום של הספר. 

הוצאות ספרים גדולות הן מוכרות יותר ולכן השיווק והפרסום של הספר יכול להיות יעיל אך גם חברות בוטיק מציעות רמה גבוהה מאוד ומאפשרות לכותב לשמור על על זכויות היוצרים שלו. 

הוצאות ספרים גדולות היא בעצם כמו סופרמרקט ואילו הוצאות ספרים קטנות הן כמו חנויות בוטיק שלא ניתן למצוא בכל מקום ושהמחירים שלהן שונים.

בין אם מחליטים לעבוד עם הוצאות ספרים גדולות או קטנות ניתן למצוא כיום חברות רבות באמצעות האינטרנט, להתרשם מהספרים שהוצאו דרכן ומהתוכן שיש באתר.

About admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *